Strona wykorzystuje COOKIES w celach statystycznych, bezpieczeństwa oraz prawidłowego działania serwisu (więcej informacji). Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki. Rozumiem, nie pokazuj więcej tego komunikatu.

Sklep modelarski ModelMania

Jak do nas trafić?  


Sklep modelarski

Modelmania  
(D.H. Jantar)  
Politechniczna 7/36 (I piętro)  
80-288 Gdańsk - Wrzeszcz  
                  Zaloguj  |   Nowy klient  |   Zapomniałem hasła  |   Wyszukiwanie Zaawansowane  |   Moje Konto  |   Koszyk - 0,00zł
 
 
XTrkCad Poradniki
DLACZEGO XTrkCAD ?

XTrkCAD to program typu CAD do projektowania układów torów oraz zabudowań na makiecie.

Za pomocą programu XTrkCAD można:
  • Projektowanie makiet w dowolnej skali i wielkości
  • Duża liczba bibliotek wielu popularnych producentów torów i zabudowań
  • Możliwość dodawania własnych komponentów
  • Manipulacja torami typu flex tak jak z rzeczywistymi torami, możliwość rozszerzania i dołączania torów oraz rozjazdów
  • Możliwość wydrukowania w skali 1:1, wydruk może być używany jako szblon
  • XTrkCAD jest dostępny pod systemy Windows i Linux
  • XTrkCAD jest projektem open source, nie musisz płacić za to!
BIBLIOTEKI RAZEM Z PROGRAMEM
  • HO 1:87.1
    • accurail.xtp: Accurail Cars
    • atl100ho.xtp: Atlas Code 100 HO Scale
    • atl83ho.xtp: Atlas Code 83 HO Scale
    • atlascho.xtp: Atlas Cars and Locomotives
    • fallerho.xtp: Faller HO Structures
    • fl-model.xtp: Fleischmann HO Modell-Gleis
    • fl-profi.xtp: Fleischmann HO Profi-Gleis
    • hornby3r.xtp: Hornby OO 3-Rail
    • kato-ho.xtp: Kato Unitrack HO-Scale
    • me-ho.xtp: Micro-Engineering HO-Scale
    • mrklnhoc.xtp: Märklin C-Track HO-Scale
    • mrkhocde.xtp: Märklin C-Track HO-Scale (German Titles)New
    • mrklnhok.xtp: Märklin K-Track HO-Scale Updated
    • mrklnhom.xtp: Märklin M-Track HO-Scale Updated
    • nmra-ho.xtp: NMRA RP12-3 HO-scale Turnouts
    • pecoho.xtp: Peco HO Scale Turnouts
    • pikestuf.xtp: Pikestuff HO Structures
    • revell.xtp: Revell HO Structures
    • rocho100.xtp: ModelPower/Roco HO Scale Code-100 Turnouts
    • rocho83.xtp: Roco HO Scale Code-83 Turnouts
    • smltown.xtp: Smalltown HO Structures
    • walth-ho.xtp: Walthers Cornerstone HO Structures
    • wlthho10.xtp: Walthers/Shinohara HO Scale Code-100 Turnouts and Sectional Tracks
  • HOn3 1:87.1
    • nmra-ho3.xtp: NMRA RP12-6 HOn3-scale Turnouts
  • HOm 1:87.1
    • pecohom.xtp: Peco HO meter gauge
  • TT 1:120.0
    • nmra-tt.xtp: NMRA RP12-5 TT-scale Turnouts
  • N 1:160.0
    • arnold.xtp: Arnold-Tracks N-Scale
    • atlasn.xtp: Atlas N-Scale Turnouts
    • atlasn55.xtp: Atlas Code 55 N-Scale Turnouts New
    • atlascn.xtp: Atlas N-Scale Cars and Locomotives
    • flnpicco.xtp: Fleischmann N Scale Piccollo Tracks New
    • kato-n.xtp: Kato Unitrack N-Scale
    • me-n.xtp: Micro-Engineering N-Scale
    • minitrix.xtp: Minitrix N-Scale
    • nmra-n.xtp: NMRA RP12-7 N-scale Turnouts
    • pecon55.xtp: Peco N-Scale Code55 Turnouts
    • pecon80.xtp: Peco N-Scale Code80 Turnouts
    • peconst.xtp: Peco N-Scale ST Turnouts
    • rocon.xtp: Rocco N Scale Turnouts
    • walth-n.xtp: Walthers Cornerstone N Structures
  • Z 1:220.0
    • mrklnz.xtp: Märklin Z-Scale Turnouts Updated
  • P4 1:76.2
    • p4.xtp: UK P4 Fine Scale Turnouts
  • O 1:48.0
    • gargrv-o.xtp: GarGraves sectional track and turnouts
    • nmra-o.xtp: NMRA RP12-1 O-scale Turnouts
  • On3˝ 1:48.0
    • nmra-o3.xtp: NMRA RP12-4 On3-scale Turnouts
  • S 1:64.0
    • nmra-s.xtp: NMRA RP12-2 S-scale Turnouts
  • 1 1:32.0
    • hubner1.xtp: Húbner 1-Scale Turnouts
    • mrkln1.xtp: Märklin 1-Scale Turnouts
  • Gn3 1:20.0
    • lgb.xtp: LGB TurnoutsNew
  • Różne
    • ctlpanel.xtp: Control panel items
    • protoam.xtp: North American Prototype Cars and Locomotives
    • tortoise.xtp: Tortoise Switch Machine
    • trees.xtp: Trees
DO POBRANIA

Oficjalna strona programu www.xtrkcad.org
 dla Windows, wersja 4.0.2 (pobierz 1,9MB)
dla Linux (rpm), wersja 4.0.2 (pobierz 1,8MB)

dla Linux (deb), wersja 4.0.2 (pobierz 1,9MB)

system torowy Piko A-Gleis, skala H0, wersja 1.0 (pobierz 10KB)
system torowy Tillig Elite, skala H0, wersja 1.0 (pobierz 10 KB)
system torowy Tillig model, skala TT, wersja 1.0 (pobierz 10 KB)


PRZEWODNIK DLA POCZĄTKUJ
ĄCYCH

Ten poradnik jest opracowany, aby pomóc nowym użytkownikom stawiać swoje pierwsze kroki z XTrkCad. Po przeczytaniu tego przewodnika dowiesz się jak utworzyć własny projet i używać podtawowych funkcji XTrkCad.

Uwaga: Poradnik jest ciągle w opracowaniu, a jego oryginalna wersja znajduje się tutaj: www.xtrkcad.org/Wikka/BeginnerTutorial

Samouczek zawiera następujące rozdziały.

   1. Pierwsze kroki - wyjaśnienie interfejsu użytkownika.
   2. Jak skonfigurować oraz zrobić pierwszy plan torowiska.
   3. Od pętli do owalu czyli jak modyfikować plan przez dodanie kilku prostych torów.
   4. Dodawanie bocznicy, pokazuje w jaki sposób skonstruować prostą bocznice przy użyciu dwóch rozjazdów i toru flex.
   5. Dodawanie lini, pokazuje w jaki sposób skonstruować proste linie używając
rozjazdów i torów flex.
   6. Prowadzenie pociągu, w jaki sposób skonfigurować i uruchomić pierwszy pociąg.
   7. Kroki potrzebne, aby dodać pewne zmiany elewacji.
   8. Uzyskiwanie dodatkowej pomocy wyjaśnia miejsc, gdzie można znaleźć więcej informacji, w programie XTrkCad lub w Internecie.



1. Pierwsze kroki - wyjaśnienie interfejsu użytkownika.

Po uruchomieniu XTrkCad i klikając przycisk OK na "Tip of the Day" okna, zobaczysz, że ekran wygląda podobnie do tego:

Main Screen

Główne okno zawiera (od góry w dół):

Pasek tytułu - Aktualna nazwa pliku, XTrkCad numer wersji, menedżer okien i przycisków. Gwiazdka (*) po nazwie pliku oznacza, że zmiany nie są niezapisane.

Title bar

Pasek menu - Plik (File), Edycja (Edit), Widok (View), Dodaj (Add), Zmień (Change), Rysuj (Draw), Zarządzanie (Manage), Opcje (Options), Makro (macro), Okno (Window) i przycisk menu Pomoc (Help).
Menu

Pasek narzędzi - nawigacja i manipulowanie torami i innymi obiektami.
Toolbar

Hotbar - przewijanie listy torów i innych struktur.
Hotbar


Obszar Główny - obszar do projektowania.

Pasek Statusu - zawiera (od lewej do prawej):
1. skala
Obszaru Głównego
2. ilość użytych torów
3. pozycja X kursora
4. pozycja Y kursora
5. status i wiadomości informacyjne
Statusline


Minimalizując Główne okno zostają zminimalizowane wszystkie okna XTrkCad.

Skala
Obszaru Głównego może być zmieniona za pomocą Zoom w menu Widok (View), przycisku Zoom in / Zoom out na pasku narzędzi lub rolki w myszce.
Tory na
Obszarze Głównym są oznaczone za pomocą dwóch lini, przy zbliżeniu widać je razem z podkładami.

Aby wybrać która część
Obszaru Głównego ma być wyświetlana wybierz Okno (Window) > Map. Rozmiar widoku można zmienić prawym przyciśkiem myszy na okna Map.

Klawisze PAGE UP i PAGE DOWN zmieniają skale podglądu
Obszaru Głównego, aby go przesuwać służą klawisze STRZAŁEK (kursorów).

Przegląd menu głównego
Przed rozpoczęciem tworzenia planu, krótki opis głównego menu.
  • Plik (File): Otwórz, zapisz, wydrukuj i wczytaj pliki z danymi torów i budynków
  • Edycja (Edit): Wybierz, zaznacz, wytnij i wklej, edycji właściwości wizualne takie jak grubość lub długość tunelu
  • Widok (View): Powiększenie i pomniejszenie, siatki operacji, odświeżania ekranu
  • Dodaj (add): Dodawanie nowych torów, struktur, budynkow
  • Zmień (Change): Operacje zmieniające istniejącego tory, np.. obracania, przenoszenia, zmiany elewacji
  • Rysuj (Draw): Dodawanie obiektów, takich jak linie, tekst
  • Zarządzanie (Manage): Zarządzanie własnymi strukturami lub taborem kolejowym, dodwanie nowych torów
  • Opcje (Options): Zmiana ustawień aplikacji lub widoku
  • Makro (marko): Nagrywanie lub odtwarzanie makr
  • Window (okno): Wybór aktywnego okna, otwarcie / zamknięcie Mapy
  • Pomoc (Help): Dostęp do dokumentacji
2. Jak skonfigurować oraz zrobić pierwszy plan torowiska.

Ustawianie rozmiaru i skali

Pierwszą rzeczą, jaką trzeba zrobić, aby rozpocząć nowy plan trzeba przejść do wielkości planowanej makiety i wybrać skalę oraz szerokość toru jaki masz zamiar używać. Odbywa się to poprzez układ opcji Opcje (Options) > Layout

Daje to następujące okno dialogowe:

Layout Dialog

Ustawienie wielkości pomieszczenia szerokość 96 cali i wysokość 48 cali. (aby zmienić jednostki miary na metryczne wybierz Opcje (Options) > Preferences, a następnie Units przestaw na Metric). Wpisz nazwę dla wybranego układu. Ustaw skalę na "H0 (1/87.1)" i szerokość torów na "Standard (16.5mm)".

Aby zaakceptować konfiguracje kliknij na przycisk OK.

Wybór systemu torów

Dla naszego pierwszego układu, zamierzamy używać Atlas Code 100". XTrkCad ma biblioteki wielu różnych marek dostępnych torów. Aby wybrać markę torów, który zamierzasz korzystać, musisz wybrać je z File (Plik) > Parameter Files


Parameter File Dialog

Możesz wybrać dowolną liczbę plików z torami. Aby ułatwić, najlepiej jest nie wybierać wszystkich parametrów plików których nie masz zamiaru używać. Możesz to zrobić poprzez wybranie pliku i kliknij przycisk "Unload".

Gdy zrobione możesz zamknąć to okno, klikając przycisk "OK".

Pierwsze tory

Tak więc Zaczynajmy. W Hotbar wiersz pokazuje tory. Przewiń w lewo lub w prawo, aż zostana wyświetlone tory proste. Za pierwszy tor, wybierz "Atlas # 821, 9" klikając na nim.

Aby umieścić go na
Obszarze Głównym, kliknij na nim w miejscu gdzie chcesz umiścić tor. Tor pojawi się na niebiesko. Tak długo, jak jest rysowany w kolorze niebieskim, można go przenieść klikając na dowolnym miejscu na swoim Obszarze Głównym. Obracanie toru odbywa się przez wciśnięcie klawisza Shift oraz prawego klawisza myszki. Prawy klawisz myszki bez klawisza Shift umożliwia obracanie toru o dowolny kąt. Wybierz 180°. Tor obróci się o 180°.

Place Track

Umieść wskaźnik myszy w miejsce x-24 i y-46. Możesz użyć Pasek Statusu, aby zobaczyć lokalizację kursora. W celu ustawienia toru w miejscu, naciśnij klawisz SPACJA. Kolor zmieni się na tym kawałku toru,a układ będzie wyglądać tak:

Place Track


Tory łukowe

Aby kontynuować, musimy wybrać tor łukowy "Atlas #836, 22" 22.5D Curve" z Hotbar i umieść go na Obszarze Głównym. Następnie, trzymając wciśnięty lewy przycisk myszy, przesuń kursor myszy w pobliżu lewego końca prostego toru, tak aby nie było odstępu.

Curved Track

Są szanse, że zakrzywiony kawałek znajdzie się dokładnie w takiej pozycji w jakiej chcieliśmy. Nie jest tak jednak w tym przypadku.

Poprawka jest prosta: gdy tor jest nadal koloru niebieskiego, naciśnij klawisz "Shift" i trzymaj wciśnięty. Teraz kliknij na niebieski tor lewym przyciskiem myszy. Zmienia zwój kierunek podkłączenia. Jak wyżej, naciśnij klawisz SPACJA raz.


Curved Track

Nasz plan powinien wyglądać teraz tak. Zróbmy więc pół pełnego okrągu. Umieść pozostałe tory łukowe zatwierdzając je klawiszem SPACJA, jak opisano to wyżej. Powtarzaj dopóki bedzie 180 stoni, jak pokazano poniżej.

Curved Track

Jeśli nowy odcinek toru nie zatrzasnął się na właściwym miejscu, przeciągnij (przytrzymaj lewy przycisk myszy jednocześnie przesuwając wskaźnik myszy) go bliżej do pozostałych torów, zatwierdź naciskając SPACJA.

3. Od pętli do owalu czyli jak modyfikować plan przez dodanie kilku prostych torów.

Następujące instrukcje pokażą jak przekształcić pętle toru w owalny układ. Kończenie petli zaczynamy w lewym górnym kwadrancie i postępując zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż osiągniemy owal.

Pierwszym krokiem w tym ćwiczeniu jest dokończenie głównego toru, w tym celu wybierz tor "Atlas # 821, 9" Straight " z Hotbar.

Add Mainline

Przeciągnij tor z Hotbar do układu, umieszczając go obok istniejących torów. Gdy tor jest na pozycji, naciśnij spację, aby zatwierdzić i przymocować tor.

Add Mainline

Umieszczamy w sumie cztery proste odcinki toru "Atlas #821, 9" Straight".

Add Mainline



Zamknięcie pętli.

Zakrzywiony odcinek toru będzie zaczynać się w miejscu gdzie umieściliśmy ostatni tor prosty. Wstawumy pięć torów łukowych "18”, 30D curved"

Wybierz tor łukowy "Atlas # 833, 18" 30D z Hotbar. Przeciągnij go do układu i umieść przy końcu prostego toru. Odcinek toru powinnien zatrzasnąć się na właściwym miejscu. Jeśli tak jak w przykładzie, tor łukowy jest ustawionyw niewłaściwy sposób, przytrzymaj klawisz Shift i kliknij lewym klawiszem myszki na odcinek toru.

Add Mainline


Add Mainline

Odcinek jest już ustawiony prawidłowo, zatwierdź jego pozycje klawiszem spacji.

Add Mainline


Kontynuuj tworzenie pętli poprzez dodanie czterech dodatkowych odcinków toru łukowego "Atlas # 833, 18" 30D. Teraz nasza pętla nie jest ukończona, kolejne tory dodamy w następnym kroku.

Add Mainline


Zamknięcie okręgu

Pętla toru po lewej stronie układu została skonstruowana z wykorzystaniem torów łukowych
"Atlas 836 22" 22.5D Curved". W celu dołączenia do pętli z prawej strony planszy,  niezbędne będzie użycie torów wyrównawczych. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez umieszczenie trzech krótkich torów "Atlas #835, 18” 10D Curved".

Wybierz tor łukowy "Atlas # 835, 18" 10D z Hotbar, przeciągnij go do układu i umieść aby przylegał do torów już istniejących. Zatwierdź klawiszem spacją.


Add Mainline


Teraz wybierz tor "Atlas # 821, 9" Straight " z Hotbar i umieść obok ostatniej części ostatnio zamocowanego toru.

Add Mainline

Ukończ tą sekcje toru poprzez umieszczenie czterech dodatkowych odcinków "Atlas # 821, 9" Straight " obok siebie.

Add Mainline


Łączenie torów

Proces dostosowywania połączenia torów w elipse rozpoczeliścmy przez umieszczenie dwóch torów łukowych 18” 10D, na prawym dolnym rogu naszego torowiska.
Teraz wybierz tor łukowy "Atlas #835, 18" 10D Curved" z Hotbar.


Add Mainline


Przeciągnij wybrany tor do układu, umieszczając go obok ostatnio dołączonego toru i zatwierdź pozycje klawiszem spaja. Jeśli domyślne ustawienie "Connection Distance" (odległość połączenia) nie zostało zmienione to zabraknie nam małego odcinka toru do zamknięcia petli jak w naszym przypadku.

Add Mainline


Zamknięcie petli

Jeśli lewa strona toru łukowego 18" 10D Curved" nie chce połączyć sie z prawą stoną istnijącego już wcześniej toru nie martwmy się. Brakująca przestrzeń jest tak mała, że budując makiete wystarczy aby połączyć je w pełną elipse.

Aby osiągnąć taki sam efekt jak z prawdziwymi toramu XTrkCad pozwala na złączenie tych torów, należy zmienić parametr
"Connection Distance" (odległość połączenia). Otwórz  okno Preferences używając menu Opcje (Options) > Preferences menu lub wciśnij <Ctrl+Alt+P>. Zmień pozycje "Connection Distance" na 0,38mm (0.15"), a następnie kliknij przycisk OK, aby zapisać to ustawienie.

Add Mainline


Teraz połączymy ze sobą końcówki torów, wybierz Change (Zmień) > Connect Sectional Track lub wciśnij <Ctrl+Shift+J>. Na Pasku Statusu pojawi się komunikat "Select first End-Point to connect." (Wybierz pierwszą końcówke toru do połączenia). Kliknij na jedną z końcówek torów ktore chcemy połączyć.

Add Mainline

Po kliknięciu na jednej końcówce torów na Pasku Statusu pojawi się komunikat "Select second End-Point to connect." (Wybierz drugą końcówke toru do połączenia). Kliknij na drugiej końcówce torów ktore chcesz połączyć.

Add Mainline


Jeśli "Connection Distance" (odległość połączenia) ustawiliśmy prawidłowo, tory nieco sie przesuneły i teraz stanowią całość. Jeśli się tak nie stały wejdź ponownie Preferences używając menu Opcje (Options) > Preferences menu lub wciśnij <Ctrl+Alt+P>. Zmień "Connection Distance" (odległość połączenia) na 1,27mm (0.05"). Jeśli wartość pola musi zostać zwiększona wiecej niż 6,35mm (0.25") sprawdź swój układ torowy, prawdopodobnie należy użyć innych torów.

Add Mainline


4. Dodawanie bocznicy, pokazuje w jaki sposób skonstruować prostą bocznice przy użyciu dwóch rozjazdów i toru flex.

Przesuwanie torów

Aby ułatwić umieszczenie dwóch rozjazdów wymaganego do stworzenia bocznicy, konieczne jest podzielenie owalu na dwie sekcje.
Aby ułatwić tą czynność, użyj Widok (View) > Zoom z paska menu lub "Change drawing scale" (Zmiana skali rysunku)" z Paska narzędzi i zmień skalę rysunku na stosunek 4:1.

Teraz w oknie Map ustaw podgląd torów na dolny lewy róg. Umieść kursor myszy nad obszar wyświetlania w oknie Map, przytrzymaj lewy przycisk myszy podczas przeciągania tak aby kwadrat był w
dolnym lewym rogu.

Kliknij na
Change (Zmień) > Split track (podziel tory) z paska menu lub naciśnij klawisze <Ctrl+Shift+S>. Opcja została wybrana, teraz umieść kursor myszki na pozycji X= 24.75" i Y=0.875" (miejsce łączenia torów) i wciśnij lewy przycisk myszki.

Jeśli tory zostały podzielone, w miejscu gdzie kliknąłeś pojedyńcze linie podziału torów zostały zmienione na trzy linie.


Split Track at X=24.750, Y=0.875


Teraz rozdzielimy tor w prawym górnym rogu. Zrobimy to analogicznie jak poprzednio, czyli Change (Zmień) > Split track (podziel tory) z paska menu lub naciśnij klawisze <Ctrl+Shift+S>. Kliknij w miejsce gdzie chcemy rozłączyć tory, powinny pojawić się trzy linie.

Split Track at X=69.313, Y=45.625


Użyj Widok (View) > Zoom z paska menu lub "Change drawing scale" (Zmiana skali rysunku)" z Paska narzędzi i zmień skalę rysunku na stosunek 12:1. Kiedy rysunek jest ustawiony na tą skalę, cały układ powinien być widoczny w Obszarze Głównym.

Wybieramy Change (Zmień) > Select (Wybierz) z paska menu lub naciśnij klawisze <Ctrl+E>. Teraz zaznaczamy tory, przenieś kursor myszki nad tory które chcemy zaznaczyć, jak na rysunku pod spodem i trzymając wciśnięty klawisz Shift zaznacz tory klikając w nie lewym klawiszem myszki. Spowoduje to zaznaczenie kolorem czerwonym całego odcinka torów który rozdzieliliśmy.




Teraz rozdzielimy tor w prawym górnym rogu. Zrobimy to analogicznie jak poprzednio, czyli Change (Zmień) > Split track (podziel tory) z paska menu lub naciśnij klawisze <Ctrl+Shift+S>. Kliknij w miejsce gdzie chcemy rozłączyć tory, powinny pojawić się trzy linie.

Select For Move

Wybieramy Change (Zmień) > Move (Przenieś) z paska menu lub naciśnij klawisze <Ctrl+Shift+M>. Umieść kursor nad zaznaczonym odcinkiem torów (tory w kolorze czerwonym). Wciśnij lewy przycisk myszki i trzymając go wciśnięty przesuń zaznaczony układ torowy na odległość podobną jak na rysuknu poniżej.

Move Track


Jeśli odsuneliśmy już odcinek na odpowiednią odległość musimy go odznaczyć. Użyjemy do tego Edit (Edycja) > Deselect All (Odznacz wszystko) z paska menu lub naciśnij klawisze <Alt+Shift+A> lub klawisz <Esc>.

Deselect All


Wstawiamy zwrotnice

Wybierz  Change (Zmień) > Select (Wybierz) z paska menu lub naciśnij klawisze <Ctrl+E>. Przesuń kursor myszki nad tory proste (zaznaczone kolorem czerwonym na rysunku poniżej) i kliknij lewym przyciskiem myszki na torze prostym, nastepnie zrób to z torem prostym obok.

Select Straight Track - Step 1

Korzystając z Edit (Edycja) > Delete (Usuń) z paska menu lub naciśnij klawisze <Ctrl+D> lub klawisz Delete z klawiatury aby usunąć zaznaczone kolorem czerwonym tory.

Delete Straight Track


Dodawanie zwrotnicy

Wybierz zwrotnice "Atlas #851, Right Snap Switch" 10D z Hotbar, następnie kliknij na zakończeniu łuku w górnym lewym roku układu torowego. Jeśli zwrotnica jest niewłaściwie ułożona kliknij na nią lewym przyciskiem myszki trzymając wcisnięty klawisz Shift. Zatwierdź klawiszem Spacja.

Add Right Snap Switch


Ponowne podłączanie torów prostych

Wybierz Change (Zmień) > Select (Wybierz) z paska menu lub naciśnij klawisze <Ctrl+E> lub "Select objects" (Zaznacz obiekty) z Paska narzędzi. Najedź kursorem nad odcinek trzech torów prostych, trzymając wcisnięty klawisz Shift wciśnij lewy przycisk myszki. Zaznaczone tory powinny być w kolorze czerwonym. Jeśli tak sie nie stało sprawdź czy wykonałeś wszystkie czynności poprawnie.

Select Straight Track - Step 2


Wybierz Change (Zmień) > Join (Dołącz) z paska menu lub naciśnij klawisze <Ctrl+J> lub "Join two tracks" (Połącz dwa odcinki torów) z Paska narzędzi. Przesuń kursor myszki nad lewy koniec zaznaczonych kolorem czerwonych torów. Trzymając cały czas wciśniety klawisz Shift wciśnij lewy przycisk myszki. Na końcu torów powinna pojawić się czerwona kropka.

Join Straight Track - Step 1


Zakończenie drugiego etapu polega na przesunięciu kursora myszki do zwrotnicy w miejscu gdzie chcemy dołączyć odcinek torów prostych. Wciskamy klawisz Shift i klikamy lewym przyciskiem myszki. Spowoduje to połączenie się zaznaczonego odcinka torów ze zwrotnicą.

Join Straight Track - Step 2


Teraz odznaczymy wszystkie odcinki, użyjemy do tego Edit (Edycja) > Deselect All (Odznacz wszystko) z paska menu lub naciśnij klawisze <Alt+Shift+A> lub klawisz <Esc>.

Deselect All


Dodajemy odcinek prosty

Ponieważ nasza makieta ma ograniczoną wielkość, a nie chcemy jej zwiekszać aby zamknąć elipse wykorzystamy tor o mniejszej długości. Wybierz tor prosty ""Atlas #822, 6” Straight", dołącz go do torów prostych i zatwierdź klawiszem Spacji.

Add Straight Track - Step 1


Teraz dodajemy drugi tor prosty w lewym dolnym rogu. Wybieramy tor "Atlas # 822, 6" klikamy lewym przyciskiem myszki w miejcu gdzie chcemy go dołączyć. Zatwierdzamy pozycje klawiszem Spacja.

Add Straight Track - Step 2


Zamykamy ponownie pętle


Wybieramy Change (Zmień) > Select (Wybierz) z paska menu lub naciśnij klawisze <Ctrl+E>. Teraz zaznaczamy tory, przesuń kursor myszki nad odcinek torów który chcemy zaznaczyć. Trzymając kursor nad torami wciśnij klawisz Shift a następnie kliknij lewym przyciskiem myszy. Zaznaczone tory powinny zmienić kolor na czerwony.

Select Loop


Wybierz Change (Zmień) > Join (Dołącz) z paska menu lub naciśnij klawisze <Ctrl+J> lub "Join two tracks" (Połącz dwa odcinki torów) z Paska narzędzi. Przesuń kursor myszki nad tor "Atlas #835, 18”, 10D Curve" w dolnym lewym rogu. Kliknij lewym przyciskiem myszki. Na końcu zaznaczonych torów powinna pojawić się czrwona kropka jak na rysunku poniżej.

Join Loop - Step 1


Aby dokończyć etap łączenia torów wskaż miejsce dołączenia układu torów. W tym celu przesuń kursor myszki nad tor "Atlas #822, 6” Straight". Wciskamy klawisz Shift i klikamy lewy przycisk myszki. Spowoduje to połączenie się zaznaczonego odcinka torów ze zwrotnicą.

Join Loop - Step 2



Teraz odznaczymy wszystkie odcinki, użyjemy do tego Edit (Edycja) > Deselect All (Odznacz wszystko) z paska menu lub naciśnij klawisze <Alt+Shift+A> lub klawisz <Esc>.

Deselect All


Dołączamy druga zwtotnice

Wybierz zwrotnice "Atlas #850, Left Snap Switch" z Hotbar, następnie kliknij na zakończeniu łuku w górnym prawym rogu układu torowego.

Add Left Snap Switch - Step 1


Jeśli zwrotnica jest niewłaściwie ułożona kliknij na nią lewym przyciskiem myszki trzymając wcisnięty klawisz Shift.

Add Left Snap Switch - Step 2


Jeśli zwrotnica znajduje się we właściwej pozycji zatwierdź klawiszem Spacja.

Add Left Snap Switch - Step 3


Początek bocznicy

Aby bocznica znajdowała się w odpowiedniej odległości od toru głównego użyjemy do tego dwóch torwów "Atlas #850, Left Snap Switch".

Wybierz tor łukowy "Atlas #850, Left Snap Switch" z Hotbar i podłącz go do ostatnio wstawionej zwrotnicy. Jeśli tor jest niewłaściwie ustawiony użyj klawisza Shift aby go obrócić. Zatwierdź klawiszem Spacja. Tak samo zrób z drugim torem.

Add Return


Kończymy bocznice

Bocznice dokończymy przy użyciu tory typu flex.

Ze względu na ograniczone miejsce na bocznice, nasz tor flex nie bedzie użyty w całej długości. Aby tak się stało opcja "Easement" na Pasku narzędzi powinna być ustawiona na "None". Aby ustawić ją na "None" wciśnij "Easement" na Pasku narzędzi pZe wz

The open end-points within the siding will be joined using flex track rather than sectional track. W otwórz punktów końcowych w ramach bocznica będzie dołączył śledzić za pomocą flex zamiast sekcyjny utworu.

Because of the limited space for the curve, easements must be turned off. Ze względu na ograniczone miejsce na krzywej, easements musi być wyłączony. Look at the Easement button on the Tool Bar. Spójrz na "Służebność" na pasku narzędzi. It should display Easement None. Należy wyświetlić "Służebność Brak". If this is not the case open the Easement Menu dialog by either, clicking the Easement button in the Tool Bar, Selecting Options/Easements in the Menu Bar or typing Ctrl+Alt+E, and select None. Jeśli tak nie jest otworzyć Menu Służebność przez okno albo, klikając Służebność na pasku narzędzi, Wybór opcji / Easements na pasku menu lub wpisując Ctrl + Alt + E, a następnie wybierz "Nie".

Flex track is added by using the "Change/Join" function from the Menu Bar, the "Join two tracks" button from the Tool Bar or the <Ctrl+J> command. Flex utwór jest dodawany za pomocą "Zmień / Join" funkcji z paska menu, "Przyłącz dwutorowo" przycisk z pasku lub <Ctrl+J> polecenia. Click on the end-point of the "Atlas #835, 18” 10D Curved" track located on the right side of the layout. Kliknij na punkt końcowy w "Atlasie # 835, 18" 10D zakrzywiony "utworu znajduje się na prawej stronie planszy. A red dot will appear once this point is selected. A pojawią się czerwone kropki po tym punkcie jest zaznaczona.

Join Siding Track - Step 1

Join Siding Track - Step 2



Move the cursor over the diverging end of the "Atlas #851, Right Snap Switch" then click the left mouse button. Przesuń kursor nad rozbieżne koniec z "Atlas # 851, Prawo Snap Switch", a następnie kliknij lewym przyciskiem myszy. While holding the left mouse button, slowly move the mouse left and/or right to adjust the radius of the curve that develops until a desired radius is obtained. Przytrzymując lewy przycisk myszy, powoli przesuń mysz w lewo i / lub w prawo, aby wyregulować promień krzywej, że rozwija się, dopóki żądany promień jest uzyskiwany. The radius is displayed in the status line, which is on the lower edge of Main Window. Promień jest wyświetlana w linii statusu, który znajduje się na dolnej krawędzi okna. In this example, a radius of 16.912 inches will be set once the left mouse button is released. W tym przykładzie, promień 16.912 cali zostanie ustalona raz lewy przycisk myszy jest zwolnione. Release the mouse button once the desired radius is obtained. Zwolnij przycisk myszy, gdy żądany promień jest uzyskiwany.

Join Siding Track - Step 2



In this example the curve section of flex track has a radius of less than the default value of 18”. W tym przykładzie krzywej sekcji flex utwór ma promień mniejszy niż domyślna wartość 18 ". As a result the curve is shown in red to warn you of the smaller radius. W efekcie krzywa jest wyświetlany na czerwono, aby ostrzec o mniejszych promienia.

Join Siding Track - Step 3

Dodaj kilka Spurs

Two spur lines emanate from the siding created in the previous exercise thus it will be necessary to add two turnouts (Atlas Snap Switches) to the siding. Impuls dwóch linii pochodzą od bocznicy utworzoną w poprzednim wykonywania zatem konieczne będzie dodać dwa frekwencji (Atlas Snap Switches) na bocznicy. To make the task of placing these turnouts easier, use View>Zoom from the Menu Bar or the "Change drawing scale" Tool Bar button to change the drawing scale to a ratio of 6:1. Aby wykonać zadanie wprowadzenia tych łatwiejszą rozjazdów, użyj Widok> Powiększenie z paska menu lub "Zmiana skali rysunku" pasek narzędzi, aby zmienić skalę rysunku na stosunek 6:1.

Add Right Snap Switch - Step 4


Add Two Right Hand Turnouts Dodać dwie prawej strony rozjazdów

Select the "Atlas #851, Right Snap Switch" from the Hotbar. Wybierz "Atlas # 851, Prawo Snap Switch" z Hotbar.

Add Left Snap Switch - Step 4



Drag the turnout to the layout and place it over-top of the flex track, immediately next to the Atlas #835, 18" 10D Curved track that was placed in the last exercise. Dont worry about disconnecting or modifying the underlying flex track as once the turnout is fixed in place, XTrkCad will perform this task for you. When placing the turnout ensure the diverging route curves inward toward the centre of the layout. If the diverging route curves away from the centre of the layout, hold the shift key and click on the turnout with the left mouse key. This action causes the next End-Point to become active and makes placing the turnout easier. Przeciągnij frekwencja na układ i umieścić go nad-flex górnej części toru, tuż obok w "Atlasie # 835, 18" 10D zakrzywiony "utwór, który został wprowadzony w ostatnim wysiłkiem fizycznym. Nie martw się o odłączenia lub modyfikowania podstawowych flex śledzić, jak z chwilą, gdy frekwencja jest ustalana w miejscu, XTrkCad będą wykonywać to zadanie dla ciebie. Wprowadzając frekwencję zapewnienia rozbieżne trasie krzywe uszlachetniania czynnego w kierunku centrum układu. Jeśli rozbieżne trasie krzywe od centrum układu, posiadać klawisz Shift i kliknij na frekwencję z lewej klawisz myszy. Ta akcja powoduje, że następnego punktu końcowego, aby stać się aktywnymi i sprawia, że wprowadzenie frekwencja łatwiejsze.

Add Left Snap Switch - Step 4



If you watch the info bar at the bottom of the window while dragging the turnout, youll notice that the message will change. Jeśli obejrzeć info pasek na dole okna podczas przeciągania frekwencję, można zauważyć, że wiadomości będą się zmieniać. When the turnout is placed exactly on top of the existing track, the message will inform you that two connections have been made. Kiedy frekwencja jest dokładnie umieszczony w górnej części istniejącego utworu, wiadomości informuje, że dwa połączenia zostały dokonane. Once oriented correctly, press the space bar to fix the turnout in position. Po zorientowane prawidłowo, naciśnij spację, aby ustalić frekwencja w stanowisku.

Add Left Snap Switch - Step 4



Position a second turnout over-top of the flex track and to the immediate left of the first turnout. Stanowisko drugie frekwencja ponad-flex górnej części toru i do natychmiastowego lewo od pierwszego frekwencja. Again, dont worry about disconnecting or modifying the underlying flex track as once the turnout is fixed in place, XTrkCad will perform this task for you. Znowu, nie martw się o odłączenia lub modyfikowania podstawowych flex utwór jako raz frekwencję ustala się w miejscu, XTrkCad będą wykonywać to zadanie dla ciebie. When placing the turnout ensure the diverging route curves inward toward the centre of the layout. Przy wprowadzaniu do frekwencja zapewnienia rozbieżne trasie krzywe uszlachetniania czynnego w kierunku centrum układu. If the diverging route curves away from the centre of the layout, hold the shift key and click on the turnout with the left mouse key. Jeżeli rozbieżne trasie krzywe od centrum układu, przytrzymaj klawisz Shift i kliknij na frekwencję z lewej klawisz myszy. This action causes the next End-Point to become active and makes placing the turnout easier. Ta akcja powoduje, że następnego punktu końcowego, aby stać się aktywnymi i sprawia, że wprowadzenie frekwencja łatwiejsze.

Add Left Snap Switch - Step 4



Once oriented correctly, press the space bar to fix the turnout in position. Po zorientowane prawidłowo, naciśnij spację, aby ustalić frekwencja w stanowisku.

Add Left Snap Switch - Step 4



Extend Diverging Routes Rozszerzenie rozbieżne tras

The diverging routes could be extended by drawing two separate pieces of flex track on the Main Window, then connecting such to the diverging leg of each turnout. Rozbieżne drogi może zostać przedłużony rysunek dwóch oddzielnych części flex utworu w oknie głównym, a następnie do podłączania takich rozbieżnych nóg każdego frekwencja. There is however a simpler way. Istnieje jednak prostszy sposób. Lets start the process by zooming out of the drawing area using View>Zoom from the Menu Bar or the "Change drawing scale" Tool Bar button to change the drawing scale to a ratio of 12:1. Zacznijmy przez proces powiększania się na rysunku obszarze przy użyciu Widok> Powiększenie z paska menu lub "Zmiana skali rysunku" pasek narzędzi, aby zmienić skalę rysunku na stosunek 12:1. Select Change>Modify from the Menu Bar, the "Modify or extend track" Tool Bar button or the press the <Ctrl+M> keys to issue a "Modify or extend track" command. Wybierz Zmień> Modyfikuj z paska menu, przycisk "Modyfikuj lub przedłużenia toru" Pasek narzędzi przycisk lub naciśnij klawisze <Ctrl+M> wydania "Modyfikuj lub przedłużenia toru" polecenia.

Add Left Snap Switch - Step 4



Position the cursor over the end of the diverging leg of the turnout thats located on the right most side of the siding; the first turnout that was placed during this exercise. Umieść kursor nad końca rozbieżnych z nóg, że frekwencja jest położona na prawym boku z najbardziej bocznica; pierwsze, że frekwencja była umieszczona w trakcie tego ćwiczenia. Click and hold the left mouse button while moving the cursor to the right and downward. Kliknij i przytrzymaj lewy przycisk myszy jednocześnie przesuwając kursor w prawo iw dół. As the cursor is moved away from the turnout the diverging leg will extend. Jako kursor jest przenoszony od frekwencja rozbieżnych nogi rozszerzy. Continue extending the leg until it reaches a length of approximately 24". The track length can be viewed in the status bar located along the bottom edge of the Main Window. Release the left mouse button once the desired track length has been. Kontynuować rozszerzenie nóg aż osiąga długość około 24 ". Szyny długość może być oglądany na pasku stanu położone wzdłuż dolnej krawędzi okna głównego. Zwolnij lewy przycisk myszy, gdy długość utworu zostało.

Add Left Snap Switch - Step 4



Position the cursor over the end of the diverging leg of the turnout thats located to the left of the turnout that was just modified; the second turnout that was placed during this exercise. Umieść kursor nad końca rozbieżnych odcinek frekwencję, że znajduje się z lewej strony, że frekwencja była tylko zmodyfikowanych; drugie, że frekwencja była umieszczona w trakcie tego ćwiczenia. Click and hold the left mouse button while moving the cursor to the right and downward. Kliknij i przytrzymaj lewy przycisk myszy jednocześnie przesuwając kursor w prawo iw dół. As the cursor is moved away from the turnout the diverging leg will extend. Jako kursor jest przenoszony od frekwencja rozbieżnych nogi rozszerzy. Continue extending the leg until it reaches a length of approximately 36". The track length can be viewed in the status bar located along the bottom edge of the Main Window. Release the left mouse button once the desired track length has been. Kontynuować rozszerzenie nóg aż osiąga długość około 36 ". Szyny długość może być oglądany na pasku stanu położone wzdłuż dolnej krawędzi okna głównego. Zwolnij lewy przycisk myszy, gdy długość utworu zostało.

Add Left Snap Switch - Step 4



Establish Specific Spur Lengths Ustanowić szczególne bodziec długości

The "Describe" mode can be used to change many of the attributes associated with a track element. W "Opisz" tryb może być użyty do zmiany wielu atrybutów związanych z elementem toru. For example; "Describe" mode can be used to change the length or position of a section of flex track. Na przykład, "Opisz" tryb może być użyty do zmiany stanowiska lub długość odcinka toru flex. When using the "Describe" mode, one must be aware that if a track is connected to other tracks, some values (ie. End Point positions) cannot be changed. Przy użyciu "Opisz" trybie, należy mieć świadomość, że jeśli utwór jest podłączony do innych utworów, niektóre wartości (np. punkt końcowy miejsc) nie może ulec zmianie.

In this step of the exercise, the "Describe" mode will be used to set an exact length for each spur line. W tym kroku wykonywanie, z "Opisz" Tryb zostaną wykorzystane do ustalenia dokładnej długości bodziec dla każdego wiersza. Select Change>Properties from the Menu Bar, the "Describe objects" Tool Bar button or the press the <Ctrl+?> keys to select "Describe" mode. Wybierz Zmień> Właściwości z paska menu, z "Opisz obiektów" Pasek narzędzi przycisk lub naciśnij klawisze <Ctrl+?>, aby wybrać "Opisz" trybie.

Add Left Snap Switch - Step 4



Move the cursor over the section of flex track that forms the short spur line then press the left mouse button. Przesuń kursor w sekcji flex, że utwór stanowi krótki impuls linii następnie naciśnij lewy przycisk myszy. The Property Sheet for this section of flex track will open. Arkusz właściwości dla tego odcinka toru flex będzie otwarta. Position the cursor in the "Length" field then modify the existing entry to read 24. Umieść kursor w "Długość" pola następnie zmodyfikować istniejący wpis do przeczytania 24. Watch the section of flex track in Main Window as the field is updated. Obejrzyj odcinek toru w flex Główne okno jak dziedzinie jest aktualizowany. Its length will be modified shortly after making the change. Jego długość będzie zmodyfikowano wkrótce po dokonaniu zmian. Once the correct value has been entered in the "Length" field, click on the "Done" button to close the Property Sheet. Gdy poprawna wartość została wpisana do "Długość" pola, kliknij przycisk "Gotowe", aby zamknąć Arkusz właściwości.

Add Left Snap Switch - Step 4



Move the cursor over the section of flex track that forms the long spur line then press the left mouse button. Przesuń kursor w sekcji flex, że utwór stanowi bodziec długi wiersz a następnie naciśnij lewy przycisk myszy. The Property Sheet for this section of flex track will open. Arkusz właściwości dla tego odcinka toru flex będzie otwarta. Position the cursor in the "Length" field then modify the existing entry to read 36. Umieść kursor w "Długość" pola następnie zmodyfikować istniejący wpis do odczytu. 36. Watch the section of flex track in Main Window as the field is updated. Obejrzyj odcinek toru w flex Główne okno jak dziedzinie jest aktualizowany. Its length will be modified shortly after making the change. Jego długość będzie zmodyfikowano wkrótce po dokonaniu zmian. Once the correct value has been entered in the "Length" field, click on the "Done" button to close the Property Sheet. Gdy poprawna wartość została wpisana do "Długość" pola, kliknij przycisk "Gotowe", aby zamknąć Arkusz właściwości.

Add Left Snap Switch - Step 4




Podstawy:


Systemy torowe:


Programy do projektowania torów:


Katalogi - Piko


Katalogi - Tillig


Katalogi - Auhagen


Katalogi - Trix


Katalogi - Marklin


Katalogi - Roco


Katalogi - Preiser


Katalogi - PMT

Powrót
Academy AceModel ACME Adam-Modellbau Adler AedesArs
Airfix Aizu AK-Interactive Arnold ArtesaniaLatina Auhagen
Bachmann Bemo Bilmodel Brawa Brekina Busch
Conrad Dragon Eduard EKA-model Electrotren ESU
Exact-train Excel ExpoModel Faller FirstToFight Fleischmann
GamesWorkshop Gutzold Hadl Haliński Heki Heller
Heris Herpa Hulacki Humbrol IBG Italeri
Jouef Juweela Kibri Kolibri L.S.Models Lenz
Leolandia LGB Liliput Lima Marklin miniTank
Model Making Modela mtb-model Noch Olfa Ostbahn
Piko Plastruct Polak Preiser RailMaster Revell
Rietze Rivarossi Robo Roco Rubikus Scalextric
Schlesienmodelle Seuthe Silhouette Tamiya Terebesz-Art Tillig
Trix Trumpeter Vallejo Viessmann VK-Modelle Vollmer
WarlordGames WoodlandScenics Zimo ZTSPlastyk Zvezda